de heenreis - Reisverslag uit Almenara, Brazilië van WJDAlmenara-Rio - WaarBenJij.nu de heenreis - Reisverslag uit Almenara, Brazilië van WJDAlmenara-Rio - WaarBenJij.nu

de heenreis

15 Juli 2013 | Brazilië, Almenara

Zaterdag vertrokken we om 11:15 uur van Schiphol. Al snel vlogen we over Engeland heen en daarna via de west kust van Europa de oceaan over naar Brazilië. We kregen goed eten in het vliegtuig, macaroni of rijst, wat snacks, pizza en ijs. Met elk uur wat te drinken. Om 18:00 uur landden we in Rio. Tijdens het landen werd het donker. Vanuit het vliegveld kwamen we in een lange rij voor de douane. De paspoorten werden gecontroleerd en ze zetten een stempel erin. We liepen door naar de plaats waar we de koffers/backpacks konden ophalen. Daarna hadden we een moment rust tot de bus kwam. Om 2045 vertrokken we met de bus naar Almenara. Het was een lange rit van 16,5 uur. We kregen allemaal een kussen en een deken. Met elkaar hebben we het avondgebed gebeden. Daarna konden we slapen, de meeste hebben maar kort en in delen geslapen. In de weg(snelweg, 90km/uur) zaten hoge drempels waardoor we moesten afremmen tot een stapvoets tempo en daarna weer versnellen tot 90km/uur. Dit zorgde ervoor dat de bus ging schommelen. Het landschap onderweg was mooi. Er waren verschillende soorten bergen groene(bomen en planten), grijze(steen) en rood/bruine(ijzer?) In de dalen was er vaak water te zien. Langs de weg stonden er bananenbomen en kokosbomen. Er liepen verschillende dieren zoals paarden, koeien, honden en katten. Toen we er bijna waren stond er ineens een bord dat de weg afgesloten was. De buschauffeurs hebben even op zen Braziliaans gepraat met de man die er bij stond en samen hebben ze een sigaret gerookt. Daarna mochten we erdoor. Zo langs de wegwerkzaamheden.
Om 13:15 uur kwamen we aan in Almenara. We werden warm ontvangen en kregen gelijk een warme maaltijd. Dit was erg lekker er was een buffet met rijst, bonen, aardappelpuree vlees, groentes en wat zelf gemaakte sap. Daarna konden we ons opfrissen en wat uitrusten. Om 1700 uur kregen weer eten. Ze eten hier twee keer per dag warm er is dan een buffet.
Na het eten kregen we wat uitleg over de stad Almenara, het bisdom en het land. In de stad is er op zondag in de ochtend en in de avond een mis. We zijn bij de Braziliaanse avondmis geweest. De kerk zat helemaal vol er stonden zelfs mensen buiten. Het was een andere mis dan in Nederland er was veel muziek er werd echt een feest gemaakt van de mis. Na de mis mochten we lekker gaan slapen.

• 15 Juli 2013 - 22:56

Marianne Heemskerk:

Fijn wat van jullie te horen!!!
    Wat een reis.... gelukkig is die goed verlopen.
    We zijn benieuwd wat Almenara jullie allemaal gaat brengen!!!!